Akhlaq Mulia

Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya saya diutus untuk menyempurnakan akhlaq.” dan Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya termasuk orang-orang pilihan di antaramu adalah yang paling bagus akhlaknya.” dan Rasulullah di utus dimuka bumi ini adalah untuk memberikan tauladan akhlaq yang mulia. maka itu Rasulullah saw. bersabda, “Tidak ada sesuatu yang paling berat timbangannya bagi orang mukmin pada hari kiamat daripada akhlak yang bagus. Dan sesungguhnya Allah membenci orang yang buruk tutur katanya dan jorok (cabul).” Kalau kita membaca perjuangan rasulullah, rasulullah tidak pernah berkata jorok, bahkan rasulullah mempunyai sikap yang lembut dan baik hati bahkan rasulullah jauh dari sifat kadzib (berkata bohong).

Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya yang paling aku cintai di antara kamu dan paling dekat kedudukannya denganku pada hari kiamat adalah yang paling bagus akhlaknya. Dan sesungguhnya yang paling aku benci di antara kamu dan paling jauh tempatnya dariku pada hari kiamat adalah orang yang banyak bicara tanpa manfaat, yang banyak bicara dibuat-buat, dan memenuhi mulutnya dengan segala macam perkataan (tak berbobot).”

Nah bagaimana usaha kita untuk sampai saat ini? apakah sudah termasuk orang yang akan dekat temapt duduknya nanti pada hari kiamat denga Rasulullah? Semoga mutiara islam kali bermanfaat bagi diri saya sendiri pada khususnya dan pembaca pada umumnya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: